Ordforklaring

Bliv dus med termer og vendinger i forsikringsbranchen

3. mand

– En person uden tilknytning til forsikringstageren og dennes virksomhed: Dette kunne være en kunde, eller en tilfældig person på gaden.

All-Risk

– Dækker alle de skader, som IKKE undtages i betingelserne.

Bindingsperiode

– Når du har tegnet en erhvervsforsikring, vil du som udgangspunkt være bundet 1 år. Du kan dog ofte udvide din bindingsperiode på 3 og 5 år. Dette vil som regel medføre lidt ekstra rabat på den enkelte forsikring. Du vil oftest opleve at udløber din 3- eller 5-årige bindingsperiode, at foretager du dig ingenting vil du blive bundet yderligere 3 eller 5 år. (Din bindingsperiode bør fremgå af din police)

Brilledækning

– Går dine briller i stykker i forbindelse med dit arbejde kan du få det dækket igennem din arbejdsskadeforsikring.

DNA-mærkning

– Mulighed for at markere værktøj og lignende i bilen, så det er nemmere at fange tyven efter tyveri fra bil.

Friholdelse

– Kommer der et uberettiget krav mod din virksomhed kan din ansvarsforsikring hjælpe dig til at få afvist det krav – og derved slipper du for nogle udgifter i den forbindelse.

Hovedforfald

– Den ene gang om året, hvor forsikringen fornyes (forlænges). Det er også denne ene dato, hvor dine forsikringer kan opsiges til – medmindre du har en bindingsperiode der er længere.

Indbrudstyveri

– Synligt tegn på opbrud Dette kunne være en smadret rude i butikken.

Karensperiode

– Den periode der går efter forsikringen er tegnet til at forsikringen dækker. Tegner du vejhjælp på bilen på dag 1, vil der være 3 dages karenstid, så vejhjælp kan først hjælpe på dag 4.

Krav om kendt gerningsmand

– Der er krav, om at vide hvem der forårsaget skaden.

 

Lovliggørelse

Efter en dækningsberettiget skade på din bygning betales merudgifter i forbindelse med at få bygningens reparation eller opførelse udført efter nutidens love og regler, hvis det er et krav i byggelovgivningen siden bygningen blev opført.

Mekanisk sikring

– Sikringstiltag mod tyveri i/af varebiler.

 

Opsigelsesperiode

– Dine forsikringer, skal som udgangspunkt opsiges med en måneds varsel (Løbende måned + 1 måned). du skal dog være opmærksom på om du har tegnet forsikringer med en bindingsperiode på mere end 1 år, da du derfor kan have længere opsigelse.

Pludselig skade

– En pludseligt opstået skade, hvor skadens virkning indtræffer med det samme. Markus taber sin telefon og skærmer smadrer da den rammer jorden.

Provenu

– Det beløb, du har brug for at få i hånden, når du låner penge.

Præmie

– Den pris du betaler for forsikringen.

Simpelt tyveri

– Når der ikke er synlige tegn på opbrud. Dette kunne være Hr. Hansen havde glemt nøglen i døren, og tyven kunne derfor låse sig ind i bygningen.

Uberettigede krav

– Krav, hvor du som virksomhed ikke kan gøres erstatningsansvarlig

Underforsikring

– Når virksomhedens værdier overstiger den fastsatte sum på policen. Dette vil, ved en skade medfører nedsat erstatning

Kontakt os

Hos os havner du ikke i et callcenter med utallige medarbejdere, som ikke kender dig. Anders Hansen og Nicolai Bartrup, der begge har flere års erfaring fra forsikringsverdenen, er dine to personlige kontakter hos SMVforsikring.

De er på din side og kan hjælpe dig hele vejen. Både med at blive oprettet som ny kunde hos os, når du har spørgsmål til dine forsikringer og i forbindelse med skadesanmeldelser.